Tuesday, January 10, 2012

Žínky a jiná stvoření malující úsměvy

Sobota mi vrátila špetku víry v Američany. V tom autě jsem byl já a tři žínky z Bostonu. Jeli jsme do klubu a kabinou putovala dýmka, která pravidelně končila v puse hlavní divoženy, jež neváhala dávat další a další monstro-bouchy. Ve zvodkovaných očích se mi leskly policejní uniformy. V životě jsem neviděl tolik policajtů kolem jednoho baru, ale ona nedbala. Rozjela se rovnou kolem hlavního vchodu, stáhla okýnko a pomalu vydechovala dým. Vyhulená hudba a vyhulená posádka, mraků tolik, že to o pár chvil pozdějc okomentoval černej prodavač ve Wawa (hyperbenzínka) slovy "Oh shit, that shit smells good," a spousta protáhlejch obličejů. Nestalo se nic. Odjeli jsme, a zatímco já oslavoval konec přizdisráčství v Pensylvánii, ona jen hlesla "I can handle a lot, you don´t know me, haha." Opravdu mi to udělalo radost. A rychlost taky nedodržovala. A navíc nás jelo 7 v malým Mercedesu, jo.
Dnes chci být pozitivní, a tak prostě budu. Všechno se vším souvisí - fakt. Starý pravdy, hodněkrát znásilněný, leč stále transcendentní, neustále mě překvapující. Na tý benzínce jsem neměl peníze, ale měl jsem dárkový poukaz na deset dolarů, který jsem den předtím dostal v práci od starší paní za to, že jsem natáčel školní basketbalovej zápas /natáčím je všechny a jsem za to placenej; když dojde na prodloužení a já musím zůstat dýl, nadávám česky do kamery, a pak si s každým třesu rukou a blahopřeju k výhrám/. Dala mi ten poukaz, protože byla nemocná a musela se na ten basket dívat doma na kompu /natáčení je k dispozici online/. Byla dojatá, že jsem jí to umožnil a já byl dojatej, že si toho vůbec někdo všiml, či dokonce takto ocenil. Takže najednou jsem měl za co si koupit bagetu, hallsky a čipsy,  po kterých odešly munchies a já už neměl potřebu kousat se do rukou. Tohle je obecná vlastnost dobře postavených Američanů - když mají prostředky a nudí se, většinou přijdou a  hmotně ocení i sebemenší blbost, kterou pácháte, a která nějak souvisí s jejich momentální náladou či fyzickým výskytem. Je to příjemný, haleluja.

Vzpomínám na Tracey Lopez, sakra talentovanou výtvarnici z New Yorku, se kterou jsem měl tu čest chodit na hodinu Afro-Americký literatury. Je jí už přes 40 a dodělává si titul. Na konci semestru mi jen tak dala obálku, ve který bylo velký vánoční přání s osobním vzkazem, ve kterém vyzvdihla můj intelekt (ona neví, jak dobrým performerem jsem, psem) a ručně vyrobená knižní záložka z ghanských skleněných korálků (odkud je původem její rodina), co nejsou nejlevnější. Rozsekalo mě to. Ne proto, že jsem pro ni samozřejmě na oplátku nic neměl. Poníženě jsem děkoval. Řekla, že tráví přiliš času v ateliéru, takže jí dělá radost rozdávat některý svý dílka, no, a taky protože moc Evropanů na vlastní oči neviděla. Kolika spolužákům jste v životě chtěli dát dárek čistě kvůli jejich prezenci po vašem spanilém boku, ha?

 Má naivita mi velí rozjet se a dozvědět se o lidech co to dá, takže jsem se přihlásil na březnový dvoutýdenní dobrovolnický trip do Newarku, New Jersey, kde je jedno z největších ghett v Americe. Budu tam pomáhat chudejm děckám na základce se školou, a spát zavřenej pod zámkem ve školní tělocvičně, protože údajně tam budu jeden z prvních bílejch lidí, co kdy v životě uviděj. Z toho důvodu prý není bezpečný, abych vycházel po večerech ven. Nic mi prej ale nebude chybět. Je to kec a zoufalý pokus opět jedince udržet v nějakých nesmyslných okovech tvojí vlastní "safety", jako si toho všímám od začátku. Všechno se děje pro tvou vlastní bezpečnost a když se s tebou Amíci loučej, řeknou hlavně "stay safe," jakoby tě měl někdo hned druhej den odkráglovat. Jsem taky jediný bílý člověk, který se na to přihlásil. Dobří katolíci radši zůstanou doma, v sejfu. Já rozhodně po setmění ven půjdu, i kdybych měl někomu prolízt melírem a utýct záchodovým oknem. Fetuju zážitky. Ale pšššššššt.

Tenhle člověk se navíc nejvíc zasloužil o fakt, že jsem začal postrádat rodný jazyk. Jestli máte rádi slovní gymnastiku, dejte si Geje ( i když si pohlídáte prdel, ukradne vám židli):


2 comments:

  1. Ahoj,

    prvně se musím přiznat, že jsem pročetl všechno na tomhle blogu a píšeš opravu dobře a poutavě, člověk se dozví mnohem víc, než z knih jako "Amerika bez iluzí" a podobných. Rozhodně jsem dost překvapený, jak moc je Amerika odlišná, od toho co o ní koluje u nás.

    Ale chtěl bych se optat na dvě věci :

    a) nikde jsem nenašel přímo napsáno, jak jsi se vlastně do Ameriky dostal, jestli to chápu správně, tak jsi něco jako učitel (žák) na univerzitě a zároveň dobrovolník v něčem jako je centrum mládeže?
    b) život v Americe určitě není levný a předpokládám že jako dobrovolník si moc peněz nevyděláš, jak je to tedy s financemi?

    Přeju hodně zdaru do dalších zážitků a určitě si rád přečtu něco o dřívější zemi zaslíbené :)

    P.S. to v dýmce byla tráva? Pokud ano, tak klobouk dolů za pevný nervy.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zdravím Martine,

      omlouvám se za zpožděnou reakci (moje klasika). Díky, že tohle sleduješ, vážím si toho. K otázce A: Jsem studentem Palackého Univerzity v Olomouci, a na tento akademický rok mi bylo udělenou stipendium pro studium na Moravian College v Pensylvánii. Naše škola má stipendijní program, který podporuje studium na celkem 6 americkejch univerzitách. Zatím jsem tedy studentem, ale rád bych se co nejdříve dostal k učení.
      Během pobytu tady na Moravian jsem se přihlásil jako dobrovolník pro práci s dětma v Newarku, které je dlouhobě jedním z nejhorších míst v Americe co se týče chudoby a kriminality. Americký systém vzdělání je v tomto brilantní = nabízí obrovskou škálu příležitostí a pracovních zkušeností během studia.V tomhle jsou daleko před náma.

      B. Život v Americe není levný. Potraviny, a to hlavně ovoce a zelenina, stojí mnohem více než u nás. Služby jsou rovněž dražší (i když kvalitnější), i když pomocí paušálů a leasingů se dají ukroutit solidní dealy. Tak třeba za telefon platím tři stovky měsíčně (v korunách) a mám automaticky neomezené sms a mms, přičemž hovor mě stojí asi 2 koruny za minutu. To není zlý. Jako studenti si vyděláváme v průběhu roku na kampusu; já dělal v media center IT technika a helpdesk. Člověk si tam přišel na slušné peníze, ze kterých jsem pak financoval veškéré ústřely. Jinak, zbytek studia, až na koupi učebnic, jsem měl zcela zdarma, takže mi odpadly náklady na ubytování a jídlo.

      Měj se!

      R.S. Ano byla, a já byl rád, že bylo konečně dobrodružství :D

      Delete